Podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników – jakie obszary warto rozwijać? 

Opublikowano 29 stycznia 2025, 08:53
Podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników – jakie obszary warto rozwijać?

Podnoszenie kompetencji cyfrowych to szansa na rozwój zawodowy w dotychczasowej firmie, ale także przepustka do nowych możliwości na rynku pracy. Umiejętności cyfrowe obejmują nie tylko podstawy obsługi komputera – to także praca w chmurze, analiza danych, cyberbezpieczeństwo czy wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi i aplikacji w codziennych zadaniach służbowych. Kto powinien stale podnosić swoje kompetencje cyfrowe? Które obszary warto rozwijać i w jaki sposób? 

Niestety, Polska wciąż pozostaje w tyle za wieloma krajami UE – według danych Eurostatu, w 2022 roku jedynie 43% Polaków posiadało co najmniej podstawowe kompetencje cyfrowe, podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej wynosiła 54%. Celem na nadchodzące lata powinno być zatem zniwelowanie tej różnicy, poprzez rozwój umiejętności cyfrowych w różnych grupach wiekowych. 

Co to są kompetencje cyfrowe

Kompetencje cyfrowe to zestaw umiejętności pozwalających na efektywne, bezpieczne i świadome korzystanie z nowoczesnych technologii. Obejmują zarówno umiejętności techniczne, jak i zdolność krytycznego myślenia w internecie. Można je podzielić na trzy główne rodzaje: 

  1. Kompetencje informatyczne – to zdolność do obsługi urządzeń i systemów komputerowych, korzystania z aplikacji biurowych, podstawy programowania; 
  1. Kompetencje informacyjno-komunikacyjne – obejmują umiejętność wyszukiwania, analizowania i oceny informacji, a także korzystania z narzędzi komunikacyjnych, takich jak poczta elektroniczna, komunikatory czy media społecznościowe; 
  1. Kompetencje funkcjonalne – dotyczą praktycznego wykorzystania technologii w różnych dziedzinach życia, takich jak praca zdalna, zakupy online, obsługa systemów bankowych czy korzystanie z usług publicznych przez internet. 

Podstawowe kompetencje cyfrowe – co się do nich zalicza? 

Podstawowe kompetencje cyfrowe są niezbędne do wykonywania codziennych obowiązków, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Oznacza to, że powinna je posiadać każda osoba. Do przykładowych umiejętności można zaliczyć podstawowe czynności wykonywane na komputerze, czyli np. składanie urzędowych wniosków przez internet, robienie zakupów online, umawianie się na wizytę u lekarza za pomocą systemu elektronicznego czy obsługa skrzynki mailowej. 

Kto powinien posiadać zaawansowane umiejętności cyfrowe? 

Zaawansowane umiejętności cyfrowe są niezbędne w przypadku coraz większej liczby zawodów. Zwłaszcza w miejscach pracy, w których wykorzystuje się nowoczesne technologie, takich jak urzędy, administracja, banki czy służba zdrowia. 

Osoby, które powinny zadbać o kompetencje cyfrowe

Pracownicy administracji publicznej powinni sprawnie obsługiwać systemy ePUAP i inne platformy cyfrowe. Osoby pracujące w banku muszą znać zaawansowane narzędzia analizy danych oraz systemy zabezpieczeń. Personel medyczny ma natomiast korzystać z elektronicznych systemów dokumentacji pacjentów. Wysokie kompetencje powinni mieć też administratorzy stron internetowych i informatycy sprawujący nad nimi kontrolę. 

Jak sprawdzić poziom swoich kompetencji cyfrowych? 

Aby dowiedzieć się, na jakim poziomie znajdują się nasze kompetencje cyfrowe, można skorzystać z dostępnych testów online, takich jak test kompetencji cyfrowych. Test ten pozwala na ocenę umiejętności w różnych sferach. 

Na rozwój jakich obszarów warto postawić? 

Szczególnie istotne jest podnoszenie kompetencji cyfrowych z zakresu cyberbezpieczeństwa. Należy nauczyć się, jak chronić swoje dane, unikać cyberataków i rozpoznawać zagrożenia, takie jak phishing czy ransomware. 

Warto również rozwijać zdolność wyszukiwania informacji z wiarygodnych źródeł, co ma ogromne znaczenie w walce z dezinformacją. Umiejętność krytycznego oceniania treści dostępnych online jest istotna zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym. 

Najskuteczniejszym sposobem rozwoju umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami są szkolenia zwiększające kompetencje cyfrowe. U nas możesz zrealizować szkolenie stacjonarnie lub online – w grupie otwartej (indywidualnie) lub zamkniętej (np. dla pracowników jednej firmy). 

Autor: Michał Nieroda

Ukończył dziennikarstwo i komunikację społeczną. Copywriter WCAG, który śledzi i analizuje najnowsze przepisy prawne w kontekście osób ze szczególnymi potrzebami, a także opisuje najważniejsze zmiany dotyczące standardów dostępności.