Szkolenia w komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami

W trakcie dwudniowego szkolenia z komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami uczymy niewykluczającego podejścia w kontaktach z innymi. Przedstawione w trakcie kursu zasady komunikacyjne pomogą pracownikom podmiotów publicznych zadbać o odpowiednią obsługę wszystkich – także tych, którzy z powodu choroby lub niepełnosprawności mają szczególne potrzeby w tym zakresie. 

  • pracowników służby zdrowia, 
  • pracowników administracji publicznej, 
  • pracowników oświaty, 
  • firm, które chcą stworzyć środowisko pracy dostępne komunikacyjnie, 
  • każdego, kto chce nauczyć się skutecznej, niewykluczającej komunikacji się.
  1. Podstawowe zasady skutecznej komunikacji. 
  1. Zrozumienie potrzeb osób z niepełnosprawnością. 
  1. Umiejętność zastosowania właściwego języka. 
  1. Umiejętność eliminowania barier komunikacyjnych. 
  • rozumieć specyfikę komunikacji z osobami o szczególnych potrzebach, w tym osobami z niepełnosprawnościami, 
  • stosować techniki wzmacniające kontakt i budujące zaufanie pacjentów, 
  • przeciwdziałać barierom komunikacyjnym, rozpoznawać poziomy słuchania oraz aktywne słuchanie, 
  • efektywnie komunikować się za pomocą werbalnych i niewerbalnych metod, 
  • korzystać z alternatywnych narzędzi komunikacyjnych, takich jak technologie AAC (komunikacja wspomagająca i alternatywna), 
  • rozumieć i stosować zasady savoir-vivre’u w kontaktach z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności, 
  • rozpoznawać i rozwiązywać sytuacje kryzysowe w kontakcie z osobami o szczególnych potrzebach. 

Szkolenie z komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami podniesie świadomość komunikacyjną uczestnika. Jednym z najważniejszych celów jest wykształcenie umiejętności skutecznej i empatycznej komunikacji z osobami o różnych rodzajach niepełnosprawności. Efekt ten mogą Państwo uzyskać, realizując zaproponowany przez nas program. Podzieliliśmy go na dwa dni:  

Wyjaśnienie, dlaczego efektywna komunikacja jest kluczowa w budowaniu relacji, zwłaszcza z osobami o szczególnych potrzebach. Uczestnicy dowiedzą się, jak różne formy komunikacji mogą wpływać na współpracę i efektywność obsługi. 

Omówienie podstawowych zasad komunikacji międzyludzkiej, takich jak nadawanie i odbieranie komunikatów, rozumienie kontekstu komunikacji oraz interpretacja sygnałów werbalnych i niewerbalnych. 

Szczegółowa analiza wyzwań i ograniczeń w komunikacji z osobami o różnych rodzajach niepełnosprawności, takich jak problemy z mową, słuchem czy wzrokiem. Uczestnicy poznają strategie adaptacyjne. 

Zagadnienia dotyczące tego, jak zwiększać zaangażowanie i motywację pracowników do konsekwentnego stosowania technik komunikacji – techniki zarządzania zespołem i motywowania personelu. 

Przedstawienie konkretnych technik, które pomagają budować lepszy kontakt, np. wykorzystywanie pytań otwartych czy strategie budowania zaufania. 

Nauka zadawania skutecznych pytań, które pomagają lepiej zrozumieć potrzeby drugiej osoby. Uczestnicy dowiedzą się, jak zadawać pytania otwarte, zamknięte oraz sugestywne w zależności od sytuacji. 

Wyjaśnienie koncepcji różnych poziomów słuchania oraz praktyczne ćwiczenia, które pomagają rozwijać umiejętność aktywnego słuchania, istotną w pracy z osobami ze szczególnymi potrzebami. 

Uczestnicy nauczą się, jak rozpoznawać i interpretować komunikaty werbalne i niewerbalne oraz jak sami mogą wykorzystywać język ciała, mimikę i gesty, aby wzmocnić przekaz. 

Omówienie barier, które mogą utrudniać komunikację, takich jak trudności językowe, brak dostępu do odpowiednich narzędzi technologicznych oraz problemy z percepcją sensoryczną. 

10. Efektywne metody komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami 

Przegląd metod i narzędzi, które mogą poprawić komunikację z osobami niepełnosprawnymi, takich jak techniki adaptacyjne. 

11. Kulturowe i społeczne konteksty stereotypów 

Zrozumienie, jak stereotypy i uprzedzenia mogą wpływać na interakcje z osobami o szczególnych potrzebach oraz jak skutecznie przeciwdziałać tym barierom. 

12. Tworzenie sprzyjającej atmosfery komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami 

Techniki i narzędzia umożliwiające tworzenie otwartego, przyjaznego środowiska, w którym osoby ze szczególnymi potrzebami czują się komfortowo. 

1. Komunikacja osób z niepełnosprawnościami o szczególnych potrzebach komunikacyjnych 

Zrozumienie specyfiki komunikacji z osobami, które nie mogą korzystać z tradycyjnych form komunikacji (np. osoby niemówiące, niesłyszące). 

2. Dodatkowe, alternatywne kanały i metody komunikacji 

Przegląd narzędzi takich jak komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC), wykorzystywanie symboli, obrazów, aplikacji i urządzeń wspierających komunikację. 

3. Praca z osobami z niepełnosprawnościami – stanowiska przystosowane 

Sposoby dostosowywania stanowiska pracy i środowiska tak, aby osoby z niepełnosprawnościami mogły korzystać z dostępnych narzędzi i zasobów w sposób efektywny. 

4. Komunikacja alternatywna i wspomagająca, czyli jak rozpocząć rozmowę z pacjentem niemówiącym? 

Praktyczne wskazówki, jak nawiązać kontakt i prowadzić rozmowę z osobą, która nie posługuje się mową. Uczestnicy poznają narzędzia i strategie, które ułatwią rozpoczęcie komunikacji. 

5. Narzędzia w komunikacji alternatywnej i wspomagającej – technologia niska i wysoka 

Omówienie poszczególnych narzędzi, takich jak czytniki tekstu, oprogramowania wspomagające, pętle indukcyjne, systemy FM, IR czy Bluetooth. 

6. Zasady savoir-vivre’u obowiązujące w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami 

Nauka podstawowych zasad etykiety i odpowiednich form zachowania w kontaktach z osobami o różnych rodzajach niepełnosprawności. 

7. Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym i ich rozwiązywanie 

Sposoby radzenia sobie z kryzysowymi sytuacjami, które mogą pojawić się podczas pracy z osobami o szczególnych potrzebach. 

8. Trendy rozwojowe w zakresie komunikacji 

Przegląd najnowszych technologii i rozwiązań, które pomagają w komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym rozwijające się technologie wspomagające. 

Jak wygląda szkolenie? 

Szkolenie trwa dwa dni (łącznie 12 godzin) i jest prowadzone w formie warsztatów. Zajęcia są interaktywne, ponieważ umożliwiają uczestnikom praktyczne ćwiczenie zdobytych umiejętności w kontrolowanych warunkach. Szkolenie może być realizowane stacjonarnie lub online (do wyboru kurs otwarty oraz zamknięty). Grupy liczą maksymalnie 10 osób, co zapewnia indywidualne podejście do każdego uczestnika. 

Co zapewniamy? 

  • profesjonalne wsparcie doświadczonego trenera, 
  • materiały szkoleniowe, 
  • komputery i sprzęt niezbędny do realizacji szkolenia, 
  • wyżywienia w trakcie przerwy i serwis kawowy (do ustalenia), 
  • certyfikat ukończenia kursu, 
  • pomoc w organizacji szkolenia. 

Certyfikat ukończenia kursu 

Po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający zdobycie umiejętności z zakresu komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami. Certyfikat ten może być cennym atutem w trakcie starania się o pracę, która wymaga kontaktu z osobami z niepełnosprawnością. 

Kto prowadzi szkolenie? 

Szkolenie prowadzi Agnieszka Bergtold – doświadczony psycholog kliniczny i wykładowca. Ekspertka w zakresie komunikacji z osobami o szczególnych potrzebach. W trakcie pracy jako Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez wiele lat miała bezpośredni kontakt z osobami z niepełnosprawnością. Poza szkoleniami, wykonuje również audyty komunikacyjno-informacyjne dla podmiotów publicznych. 

Jak uzyskać dofinansowanie? 

Programy wspierające rozwój dostępności w urzędach i instytucjach umożliwiają otrzymanie dofinansowania pokrywającego koszt szkolenia. W tym celu polecamy sprawdzić informacje na stronie Bazy Usług Rozwojowych. W razie potrzeby, służymy pomocą. Oferujemy wsparcie w procesie ubiegania się o dofinansowanie. 

Terminy szkoleń 

Szkolenia odbywają się regularnie. Na szkolenia można się zapisać poprzez formularz zgłoszeniowy lub kontakt telefoniczny. Zachęcamy do wyboru jednego z dostępnych terminów. Jeśli żaden z terminów Państwu nie odpowiada, możemy zorganizować kurs w innym dniu – poza terminarzem. Wtedy poprosimy o taką informację!