Szkolenia w komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
Ramowy program szkolenia – Komunikacja z osobami ze szczególnymi potrzebami
(2 dni – 12 godzin)
W trakcie dwudniowego szkolenia z komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami uczymy niewykluczającego podejścia w kontaktach z innymi. Przedstawione w trakcie kursu zasady komunikacyjne pomogą pracownikom podmiotów publicznych zadbać o odpowiednią obsługę wszystkich – także tych, którzy z powodu choroby lub niepełnosprawności mają szczególne potrzeby w tym zakresie.
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
- pracowników służby zdrowia,
- pracowników administracji publicznej,
- pracowników oświaty,
- firm, które chcą stworzyć środowisko pracy dostępne komunikacyjnie,
- każdego, kto chce nauczyć się skutecznej, niewykluczającej komunikacji się.
Jakie kompetencje zdobędzie uczestnik?
- Podstawowe zasady skutecznej komunikacji.
- Zrozumienie potrzeb osób z niepełnosprawnością.
- Umiejętność zastosowania właściwego języka.
- Umiejętność eliminowania barier komunikacyjnych.
Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie potrafił:
- rozumieć specyfikę komunikacji z osobami o szczególnych potrzebach, w tym osobami z niepełnosprawnościami,
- stosować techniki wzmacniające kontakt i budujące zaufanie pacjentów,
- przeciwdziałać barierom komunikacyjnym, rozpoznawać poziomy słuchania oraz aktywne słuchanie,
- efektywnie komunikować się za pomocą werbalnych i niewerbalnych metod,
- korzystać z alternatywnych narzędzi komunikacyjnych, takich jak technologie AAC (komunikacja wspomagająca i alternatywna),
- rozumieć i stosować zasady savoir-vivre’u w kontaktach z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności,
- rozpoznawać i rozwiązywać sytuacje kryzysowe w kontakcie z osobami o szczególnych potrzebach.
Szczegółowy program
Szkolenie z komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami podniesie świadomość komunikacyjną uczestnika. Jednym z najważniejszych celów jest wykształcenie umiejętności skutecznej i empatycznej komunikacji z osobami o różnych rodzajach niepełnosprawności. Efekt ten mogą Państwo uzyskać, realizując zaproponowany przez nas program. Podzieliliśmy go na dwa dni:
Dzień 1 (6 godzin)
1. Komunikacja jako podstawa ustalania wzajemnych stosunków
Wyjaśnienie, dlaczego efektywna komunikacja jest kluczowa w budowaniu relacji, zwłaszcza z osobami o szczególnych potrzebach. Uczestnicy dowiedzą się, jak różne formy komunikacji mogą wpływać na współpracę i efektywność obsługi.
2. Ogólne zagadnienia dotyczące komunikacji międzyludzkiej
Omówienie podstawowych zasad komunikacji międzyludzkiej, takich jak nadawanie i odbieranie komunikatów, rozumienie kontekstu komunikacji oraz interpretacja sygnałów werbalnych i niewerbalnych.
3. Specyfika komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
Szczegółowa analiza wyzwań i ograniczeń w komunikacji z osobami o różnych rodzajach niepełnosprawności, takich jak problemy z mową, słuchem czy wzrokiem. Uczestnicy poznają strategie adaptacyjne.
4. Budowanie motywacji personelu do przestrzegania zasad komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
Zagadnienia dotyczące tego, jak zwiększać zaangażowanie i motywację pracowników do konsekwentnego stosowania technik komunikacji – techniki zarządzania zespołem i motywowania personelu.
5. Techniki wzmacniające kontakt z pacjentem z różnych grup szczególnych potrzeb
Przedstawienie konkretnych technik, które pomagają budować lepszy kontakt, np. wykorzystywanie pytań otwartych czy strategie budowania zaufania.
6. Rodzaje i funkcja pytań
Nauka zadawania skutecznych pytań, które pomagają lepiej zrozumieć potrzeby drugiej osoby. Uczestnicy dowiedzą się, jak zadawać pytania otwarte, zamknięte oraz sugestywne w zależności od sytuacji.
7. Poziomy słuchania, słuchanie aktywne
Wyjaśnienie koncepcji różnych poziomów słuchania oraz praktyczne ćwiczenia, które pomagają rozwijać umiejętność aktywnego słuchania, istotną w pracy z osobami ze szczególnymi potrzebami.
8. Komunikaty werbalne i niewerbalne
Uczestnicy nauczą się, jak rozpoznawać i interpretować komunikaty werbalne i niewerbalne oraz jak sami mogą wykorzystywać język ciała, mimikę i gesty, aby wzmocnić przekaz.
9. Bariery komunikacyjne, specyfika kontaktu z osobami z niepełnosprawnościami
Omówienie barier, które mogą utrudniać komunikację, takich jak trudności językowe, brak dostępu do odpowiednich narzędzi technologicznych oraz problemy z percepcją sensoryczną.
10. Efektywne metody komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
Przegląd metod i narzędzi, które mogą poprawić komunikację z osobami niepełnosprawnymi, takich jak techniki adaptacyjne.
11. Kulturowe i społeczne konteksty stereotypów
Zrozumienie, jak stereotypy i uprzedzenia mogą wpływać na interakcje z osobami o szczególnych potrzebach oraz jak skutecznie przeciwdziałać tym barierom.
12. Tworzenie sprzyjającej atmosfery komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
Techniki i narzędzia umożliwiające tworzenie otwartego, przyjaznego środowiska, w którym osoby ze szczególnymi potrzebami czują się komfortowo.
Dzień 2 (6 godzin)
1. Komunikacja osób z niepełnosprawnościami o szczególnych potrzebach komunikacyjnych
Zrozumienie specyfiki komunikacji z osobami, które nie mogą korzystać z tradycyjnych form komunikacji (np. osoby niemówiące, niesłyszące).
2. Dodatkowe, alternatywne kanały i metody komunikacji
Przegląd narzędzi takich jak komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC), wykorzystywanie symboli, obrazów, aplikacji i urządzeń wspierających komunikację.
3. Praca z osobami z niepełnosprawnościami – stanowiska przystosowane
Sposoby dostosowywania stanowiska pracy i środowiska tak, aby osoby z niepełnosprawnościami mogły korzystać z dostępnych narzędzi i zasobów w sposób efektywny.
4. Komunikacja alternatywna i wspomagająca, czyli jak rozpocząć rozmowę z pacjentem niemówiącym?
Praktyczne wskazówki, jak nawiązać kontakt i prowadzić rozmowę z osobą, która nie posługuje się mową. Uczestnicy poznają narzędzia i strategie, które ułatwią rozpoczęcie komunikacji.
5. Narzędzia w komunikacji alternatywnej i wspomagającej – technologia niska i wysoka
Omówienie poszczególnych narzędzi, takich jak czytniki tekstu, oprogramowania wspomagające, pętle indukcyjne, systemy FM, IR czy Bluetooth.
6. Zasady savoir-vivre’u obowiązujące w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami
Nauka podstawowych zasad etykiety i odpowiednich form zachowania w kontaktach z osobami o różnych rodzajach niepełnosprawności.
7. Przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym i ich rozwiązywanie
Sposoby radzenia sobie z kryzysowymi sytuacjami, które mogą pojawić się podczas pracy z osobami o szczególnych potrzebach.
8. Trendy rozwojowe w zakresie komunikacji
Przegląd najnowszych technologii i rozwiązań, które pomagają w komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym rozwijające się technologie wspomagające.
Jak wygląda szkolenie?
Szkolenie trwa dwa dni (łącznie 12 godzin) i jest prowadzone w formie warsztatów. Zajęcia są interaktywne, ponieważ umożliwiają uczestnikom praktyczne ćwiczenie zdobytych umiejętności w kontrolowanych warunkach. Szkolenie może być realizowane stacjonarnie lub online (do wyboru kurs otwarty oraz zamknięty). Grupy liczą maksymalnie 10 osób, co zapewnia indywidualne podejście do każdego uczestnika.
Co zapewniamy?
- profesjonalne wsparcie doświadczonego trenera,
- materiały szkoleniowe,
- komputery i sprzęt niezbędny do realizacji szkolenia,
- wyżywienia w trakcie przerwy i serwis kawowy (do ustalenia),
- certyfikat ukończenia kursu,
- pomoc w organizacji szkolenia.
Certyfikat ukończenia kursu
Po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający zdobycie umiejętności z zakresu komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami. Certyfikat ten może być cennym atutem w trakcie starania się o pracę, która wymaga kontaktu z osobami z niepełnosprawnością.
Kto prowadzi szkolenie?
Szkolenie prowadzi Agnieszka Bergtold – doświadczony psycholog kliniczny i wykładowca. Ekspertka w zakresie komunikacji z osobami o szczególnych potrzebach. W trakcie pracy jako Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez wiele lat miała bezpośredni kontakt z osobami z niepełnosprawnością. Poza szkoleniami, wykonuje również audyty komunikacyjno-informacyjne dla podmiotów publicznych.
Jak uzyskać dofinansowanie?
Programy wspierające rozwój dostępności w urzędach i instytucjach umożliwiają otrzymanie dofinansowania pokrywającego koszt szkolenia. W tym celu polecamy sprawdzić informacje na stronie Bazy Usług Rozwojowych. W razie potrzeby, służymy pomocą. Oferujemy wsparcie w procesie ubiegania się o dofinansowanie.
Terminy szkoleń
Szkolenia odbywają się regularnie. Na szkolenia można się zapisać poprzez formularz zgłoszeniowy lub kontakt telefoniczny. Zachęcamy do wyboru jednego z dostępnych terminów. Jeśli żaden z terminów Państwu nie odpowiada, możemy zorganizować kurs w innym dniu – poza terminarzem. Wtedy poprosimy o taką informację!